Detaljer om förslaget

Nummer:ISO/DIS 5305
Källa:ISO
Kommitté:SIS/TK 619
Namn på kommittén:Obemannade Luftfartyg och UAS
Publicerat:den 19 jan 2023
Sista svarsdatum:den 5 apr 2023
Contact email:kommentera(at)sis.se
Förslagets omfattning:

This document specifies methods for recording the time history of instantaneous sound pressure in several positions around rotor powered UAS with a maximum take-off mass (MTOM) of less than 150 kg. It aims at characterizing the UAS noise in different working conditions, but the efforts are left to the manufactures or client requirement to decide the needed measurements. It does not account for the UAS noise certification or regulation. The classification of the UAS based on MTOM is specified in
ISO 21895:2020.
Note 1 to entry This document can also be applied to measure the sound pressure from a UAS with either multiple rotors or a single rotor.
This document focus on measuring the sound pressure signals of the UAS under different working conditions, based on which post-processing of the recorded data can be conducted. For example, by computing the narrow-band noise spectra, the tonal noise components can be extracted. However,
requirements for signal processing and evaluation of the measured data are not specified in this document. Instead, recommendations for several commonly used noise metrics are provided for the UAS noise tests in different conditions, and the procedures to compute these metrics based on the recorded data are given in Annex A.
a) It gives recommendations for three different test facilities for the noise measurements of various categories of multirotor-powered UAS.
— Chapter 7 specifies requirements of UAS noise tests in anechoic chambers.
— Chapter 8 specifies requirements of UAS noise tests in anechoic wind tunnels.
— Chapter 9 specifies requirements of UAS noise tests in outdoor environments.
b) It gives recommendations for configuration of noise measurement for multirotor-powered UAS in hover, vertical take-off and landing, and horizontal cruise.
c) It gives recommendations for the test configuration and procedures to minimize the influence of meteorological effects.
Note 1 to entry For flight conditions, this document only considers unidirectional motion at constant operation speed.

Detta dokument föreslås att fastställas och publiceras som svensk standard.

För att lämna allmänna kommentarer på standardförslaget i sin helhet och på föreslagen titel – klicka på förslagets titel.

För att lämna specifika kommentarer på innehållet – skriv kommentaren och föreslagen ändring i rutan under avsnittet i fråga.

Standardförslag på engelska föreslås att fastställas som svensk standard utan översättning. Kommentarer på engelskspråkiga standardförslag bör vara på engelska.

För att ett standardförslag ska kunna fastställas som svensk standard måste det vara förenligt med svensk lagstiftning. Det är således viktigt att berörda svenska myndigheter klarlägger ifall standardförslaget är förenligt med svensk lagstiftning.